Na domaćoj sceni profiliraju se nova dizajnerska imena koja idu u novom pravcu i čiji rad odiše energijom suvremene, edgy i hrabrije mode. U skladu su sa svjetskim trendovima, ali pritom i beskompromisno svoji kada je estetika u pitanju, a jedan od onih na koje trebate obratiti pažnju je Filip Paljak, dizajner koji je za svoj brend PROJECT/LAYERS upravo predstavio prvu kolekciju. Podijelio je detalje s nama i otkrio nam više o perspektivi na modnoj sceni i inspiraciji koja leži iza njegovog dizajna i samog brenda.
Na prvu ćete primijetiti da PROJECT/LAYERS nudi spoj ulične mode i kreacija koje estetikom leže na granici suvremenog, futurističkog te onog prošlog. Devedesete, grunge i dekonstrukcija u fokusu su njegovih kreacija koje prenose pomalo underground atmosferu i duh ulice, a Filip govori kako je brend zapravo nastajao godinama te da je dio njegovog stila i pogleda na svijet – i modu. Kolekcija koja je u nastavku nastala je uz tim mladih talenata – Vana Katančić zadužena je za fotografiju, Dora Marošević za makeup i kosu, a u ulozi modela nalazi se Klara Blažević.
Izašla je prva kolekcija imena EraXperiment. Želimo znati detalje!
Kolekcija crpi inspiraciju iz grubog, buntovnog duha trailer park kulture, suprotstavljajući elemente sirovosti s dozom glamura. Dominiraju predimenzionirane siluete, s enormnim kaputima i sakoima koji odišu nonšalantnim karakterom. Oštećene tkanine i nedovršeni rubovi dodaju elemente DIY-a, dok odvažne minice od trapera i ekstremno predimenzionirane traperice doprinose vizualno udarnoj estetici. Pod utjecajem grunge mode 90-ih, kolekcija kanalizira osjećaj sirove energije i neskladnosti. Inovativne tehnike rukovanja tekstilom dodatno uzdižu dizajne i održavaju eklektične stilove modnog krajolika ranih 2000-ih. Ova kolekcija bilježi dinamičan spoj prošlosti i sadašnjosti, ali i neustrašiv stav prema stilu.
Ovo je prva kolekcija tvog brenda Project/Layers. Koliko dugo se baviš modom i kako je nastao brend?
PROJECT/LAYERS je bezvremenski projekt čiji će se slojevi otkrivati kako budem napredovao kao osoba i dizajner. Obožavam slojevitost u modnim kombinacijama i uživam u njihovoj promjeni i izmjeni. Odjećom se protivim tradicionalnoj slojevitosti i na vidljivo dovodim odjevne komade koji se inače skrivaju. Ideja iza brenda je beskonačna mogućnost slaganja odjevnih kombinacija te razdvajanje komada na slojeve, a vizija brenda je redefinirati streetwear kroz objektiv underground estetike.
Dizajn se temelji na dekonstrukciji, sirovim rubovima, odvažnim siluetama i prije svega, mladom i buntovnom stilu. Mislim da je moda neizbježna i svi se na neki način njom bave, samo su neki od nas više entuzijastični od drugih. Od malih nogu crtam, pratim modu preko časopisa i društvenih mreža i smišljam komade. Dizajn je nešto što je prirodno pronašlo mjesto u mom životu. Nikada se nisam morao previše truditi smisliti novi komad, veći je problem uvijek bio isfiltrirati misli i ideje, što mislim da se i vidi u mojim radovima. Kao što sam već natuknuo, brend nije “nastao”, barem ne u doslovnom smislu te riječi. Smatram da je dio mene i moj svakidašnji projekt, što ide od upcycle procesa pa do potpuno izrealiziranih kolekcija.
Nasuprot XXL kaputima i hlačama, nalazi se i pripijena haljina glam dizajna. Zašto si se odlučio temeljiti kolekciju na ovim suprotnostima?
Suprotnosti su nastale razvojem koncepta – surovo i glamurozno. Inače se baš i ne bavim ženskom modom, više sam fokusiran na mušku. Uglavnom su prisutni oversized inovativni streetwear komadi koji svoje korijene vuku iz moje estetike muške mode. Također sam htio prikazati i osjećaj glamura i ženstvenosti kroz haljinu te osjećaj seksepila i odvažnosti kroz traper minicu, prilikom čega sam ostao iskren sebi i identitetu brenda. Odlučio sam predstaviti komade namijenjene modernoj ženi iz moje perspektive. PROJECT/LAYERS žena je kul, snažna, odvažna, nepredvidiva, ženstvena i glamurozna, ali najvažnije – bez kompromisa.
Kojim tehnikama se koristiš u dizajnu? Provedi nas kroz kreativne procese.
Ono što želim napraviti sa svakim komadom je dodati nove dimenzije materijalu kako bi se postigla slojevitost. Karakteristika mog dizajna je manipulacija materijalima na nekonvencionalne načine. Izdvojio bih trenutak koji neću zaboraviti – kada sam s crnim lateks rukavicama i izbjeljivačem u ruci stajao nad crnim materijalom na crnim vrećama i ručno radio print haljine. Svakom detalju ove kolekcije je pridano jako puno pažnje i ručnog rada – print na košulji, drapanje kaputa, suknje i hlača, čizme… Sami kreativni proces je možda najbolje opisati s riječju kaos, što se i vidi u dizajnu. Taj unutarnji kaos sam od malih nogu prigrlio i pustio ga da ide svojim tokom, a roditelji su ga njegovali i omogućili da me na kraju dovede do ovakvih kreacija. Uvijek tražim načine kako obični materijal pretvoriti u one of a kind PROJECT/LAYERS komade. Borba koju konstantno vodim je kako izdeformirati materijal da izgleda nedovršeno, a dovršeno.
Estetikom odskačeš od naše scene i rekla bih da se lako možeš uklopiti u onu inozemnu… Što te inspirira u grunge estetici devedesetih i sirovom, pomalo apokaliptičnom stilu?
Mislim da je najbolje reći da sam inspiriran kaosom urbanog života. Toliko je inspiracije na ulicama, u klubovima i u svakidašnjim prizorima. Inspiriraju me često zanemareni detalji, volim ih staviti u fokus.
Smatram da će se većina ljudi koji se bave modom složiti da su devedesete bile vrhunac i da je puno stvari koje danas vidimo referenca na devedesete. Ne razmišljam previše o tome da nešto bude grunge ili apokaliptično. S nekim komadima se to jednostavno dogodi. Mislim da je to posljedica toga što ponekad volim izazvati nelagodu u promatraču, a ta nelagoda je ono što tjera ljude na razgovor i razmišljanje. Moglo bi se reći da je moja estetika apokalipsa u devedesetima.
Tu mislim i na lookove iz kolekcije WRINKLED REALITIES. Otkrij nam više o tome.
WRINKLED REALITIES je avangardni modni komad inspiriran svijetom kemijskog čišćenja. Predimenzionirana košulja ima trajni izgužvani efekt koji sam postigao žicama ušivenima u tkaninu, a prozirni, PVC prsluk bez rukava oponaša zaštitnu vreću za odjeću. Cilj je bio pretvoriti nepoželjno obilježje odjeće u željeni efekt. Također, ponovno sam htio izazvati razgovor i razmišljanje, ovdje o odnosu mode, seksualnosti i svakodnevne estetike. Ovaj komad mi je obilježilo prvo korištenje AI modela. KAI je AI model kojeg sam napravio i nadam se da će biti prilike koristiti ga u budućnosti.
Koliko se preklapa tvoj osobni stilski izričaj s dizajnerskim? Jesu li povezani?
PROJECT/LAYERS postoji oduvijek pa i moj stil rezonira s brendom i radim stvari koje bih osobno nosio. Sam nosim slojevite kombinacije inspirirane streetwearom, technom i underground kulturom. Neki od trenutno najdražih komada u mojem ormaru su sako s nedovršenim rubovima, rasparane hlače, majica naglašenih ramena… Naravno, sve predimenzionirano i uvijek sa speedy naočalama. Upravo te elemente sam koristio kao fokalne točke kolekcije.
Kome se dizajnom obraćaš i koga imaš na umu prilikom kreiranja?
Tržište se mijenja i ljudima nedostaje odjeća koju žele nositi, a ne odjeća s kojom imaju osjećaj da je moraju nositi. PROJECT/LAYERS je brend kreiran za neustrašive ljude koji u ormaru žele odjevne predmete s kojima se mogu izraziti. Odjeća koju radim je bez pardona i ne ostavlja prostor za premišljanje. Mislim da će se ljudi pronaći u ovoj i nadolazećim kolekcijama, a ono što brend nudi je i konstantno uzbuđenje oko nadolazećih komada – uvijek imam na umu da se kroz nove kolekcije mogu stvarati novi slojevi s komadima iz prošlih. Prilikom kreiranja nemam specifičnu osobu na umu, to je u suštini uvijek isto, samo se mijenja raspoloženje i lokacija, kao što i je u životu.
Koji su trenutni ciljevi koje želiš ostvariti? I na čemu trenutno radiš?
Trenutni cilj je izgraditi sebe i svoj brend na modnoj sceni. Ovo je tek početak, a put do uspjeha koji sam si sam postavio je dug. U narednom periodu želim postići prepoznatljivu i jasnu estetiku, “prodrmati” našu modnu scenu te uvesti novitete koji su inovativni i van okvira. Stvarno želim da PROJECT/LAYERS postane sinonim za moju estetiku, a smatram da sam na dobrom putu. U pripremi imam nekoliko projekata i suradnji koje jedva čekam izrealizirati i predstaviti. Ne mogu previše otkriti, ali nadolazeći period će definitivno biti PROJECT/LAYERS.