Bomber x Voyage: stiže streetwear kolekcija koja će se odmah rasprodati

Hrvatski streetwear brend Bomber Clothing je sve popularniji u Europi i u svijetu. Razgovarali smo s osnivačem Nikolom Filićem i najvećom regionalnom zvijezdom Voyageom o suradnji koja stiže početkom studenog
25.10.2022.
IMAGE SOURCE: Danko Šimunović

Ako odete na poznatu e-commerce platformu Luisa Via Roma, pronaći ćete jedan od rijetkih (ako ne i jedini) hrvatski brend. Radi se o streetwear brendu Bomber Clothing iza kojeg stoji Nikola Filić, mladi dizajner za velike stvari koje na ovom našem mainstream tržištu nekako prolaze ispod radara. Kad kažem „ispod radara“, ne mislim na njegove kupce i Instagram community koji ionako stvara svoj poredak koji mediji tek onda uhvate. Ako nekome još nije jasno kako stvari funkcioniraju, dopustite da vam objasnim. Priča se u posljednjih nekoliko godina okrenula i mladi kreativci mogu uspješno furati svoj film bez da moraju povlačiti lokalne urednike za ruku da obrate pažnju na njih. Njihov community ih stvara i podržava.

Zbog njega rastu, a tek onda na red dolaze mediji i sve što ide uz to. S Nikolom smo razgovarali prije nepune dvije godine, a povod ovog razgovora je širenje poslovanja i suradnja koja stiže 6.11. Radi se o kolekciji koju će predstaviti s vjerojatno najvećom regionalnom zvijezdom danas – Voyageom. Dečke sam posjetila u Bomber showroomu u centru Zagreba i saznala sve o kolekciji i planovima za Bomber. 

Kad si pokrenuo brend 2016. jesi li uopće mogao naslutiti da će streetwear uživati takvu dominaciju na tržištu kao danas?

Nikola: Pa nisam mislio da će streetwear kao pravac biti baš toliko dominantan u modnoj industriji kao danas, ali sam definitivno vidio potencijal. 2016. sam živio u Milanu i svaki dan sam se susretao s tim stilom i znao sam da će uskoro doći i u Hrvatsku. Kako kod nas sve kasni, iskoristio sam priliku i tada pokrenuo nešto čega još nije bilo u Hrvatskoj. Danas svaki dan nastane puno brendova i teško se istaknuti kao streetwear brand, ali mi pokušavamo izgraditi high-end streetwear brand, brand s pričom, vizualnim identitetom, „experienceom“ i nije mi u cilju raditi fast-fashion jer nisam materijalno orijentiran, već želim napraviti brend koji će imati utjecaj u europskoj modnoj industriji i koji će trajati dugo godina, pa nadam se i nakon mene.

Velike se stvari događaju s tvojim brendom Bomber posljednjih mjeseci. Što je sve novo?

Nikola: Da, dosta se stvari se dogodilo u posljednjih par mjeseci. Ušli smo u još par dućana i proširili distribuciju u nove države s kojima do sada nismo radili. Ušli smo u jedan dućan u Japanu i u jedan dućan u UAE. Uz to smo dogovorili suradnju s regionalnom zvijezdom Voyagem koji će nam biti lice brenda u naredne dvije sezone. Kolekcija izlazi 06.11. i jedva vam čekam pokazati što smo pripremili. Također imamo dogovore s još 3 artista za sljedeću godinu, ali idemo korak po korak.

Bomber se prodaje na nekim ekskluzivnim lokacijama u koje većina regionalnih dizajnera ne može doći. Kako ste uspjeli zakucati priču?

Nikola:  Moja želja je od prvog dana da uđem u Luisa Via Romu, možda najprestižniji high-end dućan u svijetu. S obzirom na to da sam ja „One Man Brand“, odnosno sve što se tiče managementa, operative, financija, proizvodnje, networkinga, weba, radim sam, nisam imao nikakvog vanjskog suradnika koji bi nas progurao u te dućane. Prije 2 godine naš prvi retailer je bio „Rare Fashion“ iz Münchena, koji sada ima dućane u Nürnbergu, Regensburgu, Antwerpu i Beču.

To nam je bio jedini retailer nekih godinu dana i nakon toga je nastao jedan Snow Ball efekt gdje su i ostali dućani prepoznali naš rad, naš dizajn i sami su nas počeli kontaktirati s ciljem da drže Bomber na svojim policama. U periodu od 12 mjeseci smo ušli u 16 dućana diljem svijeta – Njemačka (Munich, Nürnberg, Regensburg, Karlsruhe) Austrija (Beč), Italija (Firenze, Modena), Španjolska (Ibiza), Japan (Fukuoka), Saudijska Arabija (Jeddah), Australija (Adelaide), USA (Los Angeles), Kanada (Vancouver, Toronto) i definitivno nam je cilj do kraja iduće godini sklopiti suradnju s još 20ak dućana. Distribucija je jako kompleksan posao zbog modnog kalendara, ali volim to raditi i radujem se novim izazovima.

Koliko prodaje se uopće naslanja na naše tržište? Jesi li od početka stremio k tome da Bomber bude internacionalni brend?

Nikola: Pa od prvog dana sam imao viziju da budemo svjetski brend, ali naravno s mojih 18 godina i minimalnim ulaganjem to nije bilo baš moguće. First start local if you want to go global. Prvih 2,3 godine smo radili samo s domaćim tržištem i u trenutku kada smo promijenili poslovni plan i strategiju, odlučili smo unaprijediti proizvodnju i počeli smo surađivati s tvornicom iz Portugala. Počeli smo se više fokusirati na krojeve, dizajn, proširenje asortimana, branding, celebrity endorsement i to nam je bio neki prvi korak ka inozemnom tržištu. Trenutno nam je Njemačka broj 1 što se tiče online prodaje, Austrija prati na drugom mjestu, Švicarska na trećem i tek onda dolazi Hrvatska. 

Kako gledaš na opću pomamu streetweara? Nekoliko puta mi je došlo da napišem tekst „jedna majica s kapuljačom ne čini brend“, a kao odgovor na nenormalne količine streetwear brendova koji to nisu, a koji se pojavljuju iz dana u dan, bez neke veće strategije i promišljanja već samo zbog toga što smatraju da je dizajnirati majicu s kapuljačom lako i da je izvor brze zarade.

Nikola: Onaj tko misli da će se obogatiti preko noći, a ako nije spreman za ogromno odricanje i konstantne stresove, predlažem mu da niti ne osniva svoj brend. Zbog društvenih mreža ljudi misle da je to posao gdje napraviš T-shirt ili Hoodie i prodaja ide sama od sebe. To je problem današnjih brendova. Svi oni gledaju to iz perspektive brze zarade i ne znaju da je graditi brand jako, ali jako dugotrajan i mukotrpan proces. Mislim da bi 90% ljudi na mome mjestu odustalo od brenda već nakon godinu dana, ali ja imam dugoročnu viziju i uživam u tom cijelom procesu plasiranja brenda na neki veći nivo. Nisam materijalno orijentiran i nije mi u cilju zaraditi brdo love u što kraćem roku, već mi je cilj (kao što sam već i rekao) izgraditi prepoznatljiv brend koji bi jednoga dana mogao konkurirati  i nekim većim brendovima na modnoj sceni. Sama pomisao da se trenutno nalazimo u dućanima rame uz rame s Diorom, Fear Of God, Chrome Hearts, Balenciagom, je već ogromno postignuće za jedan tako mali brend iz tako male države. 

Kad razmišljaš unaprijed, gdje vidiš Bomber? Koji ti je neki krajnji cilj? Želja koju želiš ostvariti?

Nikola: Uhh, zanimljivo pitanje. Modna industrija je jako nepredvidiva i brza i samim time će se Bomber kao brend mijenjati, u smislu estetike i dizajna.

Ja na Bomber trenutno gledam kao na neko malo dijete koje će prolaziti kroz različite etape života. Isto kao što osoba nije ista s 20, 40 i 70 godina, tako će se i Bomber razvijati kroz vrijeme. Cilj mi je proširiti distribuciju u što više zemalja te jednoga dana raditi kolekcije s inozemnim artistima s obzirom na to da je Bomber inspiriran samom muzikom. Vidjet ćemo kako vrijeme prolazi, ali radujem se novim izazovima i projektima.

Dosta surađuješ s regionalnom trap scenom na čelu s Voyageom. Kako je došlo do te suradnje i primijetiš li taj njegov utjecaj i na prodaji u regiji?

Nikola: Kao što sam i napomenuo, Bomber je inspiriran muzikom i stoga su artisti većinom naši „influenceri“. Nikada nismo platili nekog da nosi naše robu jer mi je cilj da se taj artist sam poveže s našim brandom i da on stvarno želi nositi naše komade. Što se tiče regionalne scene, to su sve moji prijatelji, počevši od Voyagea, Corone, Rimskog, Nuccija, Ognjena, Zoi, Klinca, De Vita, svi su oni prepoznali naš rad i svi žele podržati neki regionalni brend koji ima cool priču.

Krenuli smo lokalno, a sada nas također nose i neka svjetski poznata imena poput, Brysona Tillera, Lil Skiesa, Feida, Juana Andersona Toscana, Marvina Bagleyja i mnogih drugih. Nažalost njih privatno nisam upoznao, ali plan mi je uskoro otići u Los Angeles gdje mi se nalazi stilist s kojim surađujem i tko zna, možda ih i osobno upoznam.

Što nam možeš reći o kolekciji s Voyageom? 

Nikola: Voyage i ja se poznajemo 4 godine kad smo oboje startali svoje karijere. On već godinama podržava Bomber i ideja o kolekciji postoji već neko vrijeme, ali smo čekali pravi trenutak za realizaciju. Radi se o kapsulnoj kolekciji koja se temelji na printevima. Točnije komadi već postoje, ali ćemo im dati novu vrijednost s printevima koje radimo u različitim tehnikama. 

Kad stiže kolekcija?

Nikola: Kolekcija će biti online 6.11. Nakon toga imamo pop up u Münchenu u Rare Fashionu 16.11., a nakon toga 23.11. imamo pop up u Zagrebu. 

Koji je omjer cijena?

Nikola: Majice su 90 eura,  hoodie će biti 170, kožna jakna će biti 250 eura. 

Ovo ti je prva suradnja ovog tipa? Kako si se snašao? 

Voyage: Pa mislim da će biti jako zanimljivo jer je ovo prvi put da na ovaj način mogu prenijeti svoj umjetnički dojam i jako mi je drago da to radim s Nikolom i s Bomberom jer imamo dugu povijest iza nas.

Vidim da ispisuješ citate koji će se naći kao printevi na odjeći. Znači li ti svaki ovaj quote nešto posebno u životu?

Voyage: Apsolutno. Mišljenja sam da se netko mora pronaći u onome što kupuje, a najbolji način je da ja pričam ono što živim, točnije ono što jest moja istina. U ovom slučaju ljudima prodajemo našu istinu.

Očekuješ da će se kolekcija rasprodati? 

Voyage: Sto posto sam siguran da će se rasprodati. Imam jako odanu i posebnu fan bazu. To su ljudi s kojima imam blizak odnos i siguran sam da će prepoznati ovu suradnju.

Imaš li neki osobni favorit iz kolekcije?

Voyage: Imam i to nikome ovdje nije favorit, ali moj jest. Radi se o trapericama i traper jakni. To je neki moj osobni stil koji furam. Vidjet ćemo još kako će sve ispasti na kraju jer smo sad u fazi stvaranja, ali ta kombinacija mi je najdraža. 

Hoćete li snimati kampanju?

Voyage: Da. Planiramo snimanje nekoliko kampanja i pop up storeove na nekoliko lokacija. Sad imam veliku turneju na kojoj će biti oko 10 tisuća ljudi u publici koji će dobiti priliku da im neke komade iz ove kolekcije i podijelimo. 

Je li ova kolekcija merch?

Voyage: Nije. Ovo je prava dizajnerska kolekcija koju brendiram svojim imenom i umjetničkom intervencijom. Merch na Balkanu je inače sinonim za nešto na što se nije utrošilo puno vremena i što je jeftino. Mi ovdje pokušavamo napraviti pravu dizajnersku originalnu priču.

Rekao si mi da ideš na veliku turneju. Meni se čini da si stalno negdje na putu?

Voyage: Pa jesam, ali kad kažem turneja mislim na stvarno velike koncerte. U klubovima sam svaki vikend, ali sad planiramo velike stvari. Planiramo Arenu u Zagrebu, tri velika koncerta u Srbiji, Zetru u Sarajevu. Nastupat ćemo i po Europi. Krećemo 12.studenog u Zurichu i već smo rasprodali 5000 ulaznica. Bit će show.

S obzirom na tvoje godine i sve ovo što ti se događa, kako se snalaziš u svemu?

Voyage: Pa najlaganije. Nije mi ovo sve palo s neba i do ovog trenutka sam doslovno išao stepenicu po stepenicu. Sva iskušenja koja su mi se događala sam prešao i navikao se na njih. Mislim da kad bi ovo sve nestalo ne bih znao funkcionirati. U potpunosti sam promijenio svoj način života i podredio ga karijeri.

SAZNAJ VIŠE: