Antony Gormley i Tadao Ando udružili su snage kako bi stvorili jedinstvenu meditativnu skulpturalnu špilju, smještenu u sklopu izložbe Drawing on Space koja se trenutačno može razgledati u poznatom južnokorejskom muzeju SAN. Ova suradnja dvaju umjetnika — britanskog kipara svjetskog glasa i renomiranog japanskog arhitekta — nadilazi klasične okvire kiparstva i arhitekture, pretvarajući prostor u gotovo duhovno iskustvo koje potiče posjetitelje na introspekciju i svjesno promišljanje vlastitog tijela i odnosa s okolinom.


Antony Gormley i Tadao Ando udružili su snage kako bi stvorili jedinstvenu meditativnu skulpturalnu špilju
Gormley, koji je poznat po tome što tijelo koristi kao polazište za istraživanje prostora i percepcije, ovom je izložbom dodatno produbio svoje višedesetljetno bavljenje pitanjima forme, praznine i načina na koji prostor postaje produžetak našeg bića. Izložba se proteže kroz sve tri galerije Cheongjo krila muzeja, a u središtu postava nalazi se Ground — podzemna kupola koja djeluje kao suvremena reinterpretacija antičkog Panteona. Upravo je u tom monumentalnom prostoru Gormley pronašao idealno mjesto za smještaj sedam masivnih figura iz svoje serije Blockworks.


Ove figure, izrađene od lijevanog željeza, raspoređene su tako da sjede, čuče ili stoje, a centralna skulptura izmiče zatvorenosti špilje, stojeći izvan središnjeg otvora kupole i otvarajući pogled prema udaljenim šumovitim planinama. Taj jedini otvor u stropu, oculus, propušta svjetlost koja putuje kroz mračni interijer, naglašavajući kontraste sjena i oblika te stvarajući gotovo sakralnu atmosferu tišine i kontemplacije.


Ando, poznat po svojoj minimalističkoj poetici betona i svjetla, ovim je projektom još jednom pokazao kako arhitektura može postati posrednik između unutarnjeg i vanjskog svijeta. Inspiriran vlastitim radovima poput Space of Light, Ando je oblikovao prostor koji nije samo građevina, već i mjesto za meditativno promišljanje granica između tijela i okoliša. Suradnja s Gormleyjem pritom nije tek estetski čin, već duboko promišljen susret dvaju jezika — jezika mase i praznine, svjetla i tame, materijalnog i duhovnog.

Osim Grounda, izložba uključuje i druga značajna djela koja dodatno pojačavaju Gormleyjevu ideju aktiviranja prostora. Instalacija Liminal Field stvara iluziju lebdećih čeličnih mjehurića koji asociraju na prolaznost tjelesnosti, dok rad Orbit Field II koristi prstenaste aluminijske forme koje podsjećaju na cvjetne latice u stalnom procvatu. Uz monumentalne skulpture, prikazana su i brojna djela na papiru, koja služe kao tihi zapisi procesa u kojem kipar istražuje svjetlost, masu i unutarnju dimenziju forme.


U središtu svega ostaje Gormleyjeva težnja da umjetnost ne bude tek nešto što zauzima prostor, već nešto što ga pokreće, mijenja i budi u posjetitelju osjećaj fizičkog, ali i maštovitog sudjelovanja. Ova izložba, otvorena u sve do kraja studenoga, nije tek retrospektiva Gormleyjeva rada, već i poziv na susret s prostorom u kojem se tijelo doživljava kao osjetilna arhitektura, uvijek spremna da se ponovno izgradi kroz svjetlost, tišinu i misao.