Ako se još uvijek niste naviknuli na kraće dane – imamo rješenje

15.12.2021.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pomicanje sata. Možemo raspravljati o tome je li koncept (potpuno) besmislen i tome da su ga mnoge zemlje napustile ili je i dalje koristan, ali u stvarnom životu sve se na kraju svodi na ona dva pitanja: “Spavam li sad sat duže ujutro?” i “Hoće li sada brže pasti mrak?”. Nažalost, odgovor na ovo drugo pitanje je kod zimskog računanja vremena potvrdan. Jako nam je teško ne dosađivati i Bogu i ljudima svojim kukanjem na tu temu, ali tako je kako je i ne preostaje nam ništa nego da stisnemo zube i izguramo – osim kad nam se bioritam tako lijepo razmrda da ovo postane mnogo lakše reći nego izvesti.

Ako vam se čini da ste u periodu nakon pomicanja sata na rubu živaca, poremeti vam se ritam spavanja, umorni ste preko dana, osjećate se slabo i pada vam imunitet – niste umislili i niste jedini. Razlog za ovo leži u tome što naš unutrašnji biološki sat kontrolira sve naše osnovne funkcije, uključujući tu i kada nam se spava, kada smo gladni, kada smo najproduktivniji. Poremetite ga za barem 60 minuta i može nastati problem.

Ako se još uvijek niste naviknuli na kraće dane - imamo rješenje (фото 1)
Ako se još uvijek niste naviknuli na kraće dane - imamo rješenje (фото 2)
Ako se još uvijek niste naviknuli na kraće dane - imamo rješenje (фото 3)

Naš glavni biološki sat nalazi se u mozgu, točnije u hipotalamusu, a naša tkiva i organi imaju zasebne tzv. periferne biološke satove koje hipotalamus sinkronizira. Kada se, dva puta godišnje, promijeni računanje vremena glavni sat i svi periferni satovi ispadaju iz ritma i potreban im je određeni period da se međusobno ponovo usklade. U suštini, naš cirkadijalni ritam ovisi o svjetlu koji ga diktira i glavni sat se svakog jutra ravna po njemu. Kada na silu i naglo promijenimo ritam (na primjer, vrijeme ustajanja) glavni sat mu se prilagođava odmah dok periferni satovi ostaju na “starom računanju vremena” i to je razlog zbog kojeg se ne osjećamo dobro. Tijelu može biti potrebno i do nekoliko tjedana da se ponovo uskladi, a ovisno o tome jeste li dnevni ili noćni tip, zimsko i ljetno računanje vremena mogu na vas drugačije utjecati. Logično, noćni tip se teže prilagođava proljetnom, a dnevni zimskom satu.

Ako se i dalje mučite da uhvatite ritam, donosimo vam pet savjeta koji će vam u tome pomoći (sve dok se zimsko i ljetno računanje vremena ne ukine i kod nas).

1 TRUDITE SE ODRŽAVATI PRAVILAN RITAM SPAVANJA PRIJE I NAKON PROMJENE

Posebno je važno da se svakog jutra budite u približno isto vrijeme zato što tijelo ovisno o tome luči kortizol, hormon koji nas razbuđuje i drži budnim. Kako dan teče, tako ćete postajati sve umorniji kako nivo kortizola bude opadao i kada dođe vrijeme za spavanje, ne biste trebali imati problema.

2 POLAKO SE PRIPREMAJTE NA PROMJENU SATNICE

Počnite otprilike tjedan dana prije same promjene: mijenjajte vrijeme kada idete na spavanje za 10 do 15 minuta kasnije ili ranije (ovisno o tome ide li sat unaprijed ili unazad) i svom tijelu ćete dati priliku da se polako prilagodi novom dnevnom rasporedu.

3 UŽIVAJTE U JUTARNJEM SUNCU

Upravo je ono faktor koji pomaže tijelu da usvoji novi cirkadijalni ritam i ubrzat će sinkronizaciju glavnog biološkog sata s perifernim satovima. Pored toga što će povoljno utjecati na nivo energije u toku dana, izlaganje suncu ujutro će vam pomoći i da lakše zaspite navečer.

4 IZBJEGAVAJTE IZLAGANJE IZVORIMA SVJETLA TIJEKOM VEČERI

U izvore svjetla spadaju – iako znamo da to ne želite slušati – i ekrani telefona, kompjutera i TV-a, praktično svih elektroničkih uređaja. Plavo svjetlo može imati utjecaj na odlaganje lučenja melatonina i da vas samim tim drži budnima. Pred spavanje se isključite, makar u ovom periodu prilagođavanja.

5 JEDITE REDOVITO

Raspored obroka također utječe na naš biološki sat. Istraživanja su pokazala da izlaganje svjetlu i pravilno raspoređeni obroci brže usklađuju glavni sat s onim perifernima i zato se pridržavajte svoje satnice i izbjegavajte jesti prekasno.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
SAZNAJ VIŠE: