Topless, nemoral i dvostruki standardi

Neki sam se dan, omamljena sparinom koja je isijavala iz užeglog asfalta, klatila do dućana k'o prebijena mačka. Negdje na pola puta, krajičkom sam oka uhvatila obrise muškarca kršne fizionomije koji je u tom trenu na kiosku kupovao bombicu votke i Jutarnji.
02.08.2022.
RECOMMENDED

Bio je to susjed Branko. Remen mu je, na pola guzice, jedva pridržavao hlače dok je iz stražnjeg džepa visjela nonšalantno zataknuta znojna majica. Nisam ga odmah prepoznala jer obično hoda odjeven i dotad mu nikad nisam vidjela sise. Lijeno sam mu mahnula i on mi je odvratio, stišćući savijene novine ispod pazuha. Bilo je to baš one subote na koju su nas meteorolozi danima upozoravali. Vrhunac toplinskog vala, dan kad se rastapao asfalt, a zrak iznad njega užareno titrao. Nitko se nije obazirao na to što je čovjek, usred Zagreba, skoro pa gol. Vruće mu je. Te sam subote, osim susjeda Branka, vidjela još barem deset muškaraca koji su kod kuće zaboravili majicu. I to je bilo skroz OK. Ženama, s druge strane, nije bilo toliko vruće. Ne smije im bit. Da se, kojim slučajem, susjeda Đurđa tog subotnjeg jutra zaželjela votke i prošetala topless do kioska, poprilično je izvjesno da bi netko zvao muriju. Kvartovski odbor za očuvanje morala šaputao bi kako je poludjela nakon razvoda, a sve bi to, negodujući zbog Đurđinog bunta, pratio golišavi susjed Branko sa solidnom trojkom i hlačama koje gube borbu protiv guzice. Jake bi snage sigurnosti i povjerenja dojurile pod rotirkama ne trateći ni časa, a teta Đurđa bi rasplet situacije dočekala s golim sisama na užeglom asfaltu i kaznom za remećenje javnog reda i mira.  No, u svojim promišljanjima o utjecaju ženskih sisa na puritansko društvo, čak i ne moramo zamišljati hipotetske situacije u kojima žene gradom marširaju polugole. 

OBIČNA ŠETNJA ULICOM U MAJICI BEZ GRUDNJAKA, S POPRSJEM KOJE SE LJULJUŠKA U HODU, PRIVUĆI ĆE BROJNIJU PUBLIKU OD KONCERTA TRAM 11, NEUGODNO DUGO BULJENJE IZAZVAT ĆE I GOLA ŽENSKA SISA NA PLAŽI, A DRUŠTVO ĆE NERIJETKO SABLAZNITI I DOJENJE U JAVNOSTI, POSEBNO AKO DIJETE NIJE POKRIVENO ŠATORSKIM KRILOM. 

Instagram će tolerirati obnažene ženske grudi samo ako je preko bradavica zalijepljen emotikon ili ako je bradavica obrisana tako da žena izgleda kao plastična lutka iz izloga. Al’ zato, sve ostalo može. Mogu i tange i duboki prorezi do pupka, s koje god strane ‘oćeš, može i under i side boob, sve može, al’ bradavica ne može. Možeš pokazati i 95% sise, al bradavice pokrij. Dapače, nemoj da se uopće naziru. Slučajni prolaznici ne smiju znati da ih imaš, nek samo pretpostavljaju. One su ipak rezervirane samo za specijalne prilike, spavaću sobu i porniće.

U DRUGIM OKOLNOSTIMA, UČINAK KOJI GOLA ŽENSKA BRADAVICA IMA NA MORAL DRUŠTVA JE GOTOVO PA RAZORAN. SVAKI PUT KAD ŽENI PROVIRI BRADAVICA ODBOR ZA ĆUDOREĐE POHARA CRIJEVNA VIROZA, KIPOVI SVETACA PROPLAČU, A ZAŠTITNICI MORALNIH VRIJEDNOSTI ZBIJAJU REDOVE NE BI LI GREŠNICI OBJASNILI RAZLIKU IZMEĐU SVETICE I KURVE. 

Premda je riječ o dijelu tijela koji imaju i muškarci, ništa ne izaziva toliku sablazan i potiče toliko polemiziranja kao što je ženska bradavica. Seksualizirana do besvijesti, ona nije samo dio tijela, ona je i indikator ženinih moralnih vrijednosti, alat pomoću kojeg možemo procijeniti jel vlasnica bradavica “poštena” cura ili je “preslobodna”. Taj  strah da će nam nakačiti epitet “lake cure” i sram koji iz toga proizlazi toliko je internaliziran da ćemo se same pokriti samo da izbjegnemo neugodno buljenje i došaptavanja, da slučajno ne uvrijedimo moralne osjećaje građana ili pak raspirimo kod njih nelagodu i požudu. Pravila “dobrog ponašanja” toliko su nam duboko usađena da vjerujemo kako je na nama da sebe “korigiramo” jer se drugi “ne mogu obuzdati”, pa nastavljamo živjeti u uvjerenju da smo svojim čistim postojanjem odgovorne za tuđe misli i tuđe postupke. Neki sam dan, gubeći vrijeme na internetu, naišla na vijest o tome kako je jednoj našoj glumici, na putu do toaleta u nekom bircu na Jadranu konobar sa stilističkim aspiracijama dobacio da “obuče grudnjak”. Jedan od komentara napaljenih Hrvata s čvrstim moralnim vrijednostima išao je otprilike ovako: “Da se razumijemo, volim ja to pogledat’, al’ šta o njoj mislim, e to je već druga stvar.” Iliti, u prijevodu, “licemjerno sam govno koje voli gledat sise prolaznica i neka ih je čim više, ali istovremeno mislim da su ‘moralno neispravne’ jer sam iz manjka jednog odjevnog predmeta iščitao sve o njihovom ‘slobodnom’ karakteru”. 

DA SE RAZUMIJEMO, PROSJEČNI HOMO SAPIENS JE IDIOT. NIŠTA NE RAZUMIJE, NIŠTA NE PROPITUJE, VJERUJE DA MISLI SVOJOM GLAVOM, DOK USTVARI NJIME UPRAVLJAJU NAUČENE NORME ZA KOJE SE NIKADA NIJE PITAO OTKUD DOLAZE I JESU LI UOPĆE KORISNE. POBOGU, AKO MISLIŠ DA JE NENOŠENJE GRUDNJAKA (ISPOD MAJICE!) NEDOLIČNO DOK PORED TEBE SJEDI OBNAŽENI SUSJED BRANKO SA SOLIDNOM TROJKOM KOJEM NITKO NE SUGERIRA DA OBUČE MAJICU, ZAPITAJ SE ZAŠTO MISLIŠ DA JE TO NEDOLIČNO I OTKUD TI TA MISAO. AKO DRESSCODE NALAŽE DA U KAFIĆU SVI IMAJU MAJICE, ZAŠTO JE OK DA “LEŽERNI STRIČEK” BRANKO NEMA MAJICU, A GOSPOĐA GLUMICA MORA IMAT I MAJICU I PODSTAVLJENI GRUDNJAK? OTKUD TI DVOSTRUKI STANDARDI I ZAŠTO IH TAKO ZDUŠNO BRANIMO? 

Srećom, norme se vremenom mijenjaju. Uvijek postoje oni koji ne fermaju tabue i oni koji misle da su svetinja. Nekoć je davno istu sablazan izazivao obnaženi ženski gležanj koji bi provirio dok se dama, podižući haljinu, penjala u kočiju. Žene su padale u nesvijest, a muškarci su brisali znoj s čela prekrivajući oči nevinoj dječici. Gotovo pa ista scena događala se mnogo godina nakon “mistifikacije gležnja”, poratnih devedesetih, u maloj hvarskoj uvali u kojoj ljetujem. Nonice su se primale za glavu, vadile krunice i naricale zbog “buntovne” Talijanke koja je na plaži drsko sunčala sise. Netko od mještana je zbog tog skandala pozvao policiju, a svoj poziv je opravdao brigom za krhko zdravlje nonića koji je srčani bolesnik i koji je taj bezobrazluk “morao” gledati. “Molimo vas, zaustavite prijestupnicu, nonića će afanat”, jaukala je uskomešana gomila dok je starac šuteći, mirno sjedio i gledao u obzor. Nije ga afanalo.

NO, IAKO DANAS VIŠE NITKO NA OVOM KOMADIĆU ZEMALJSKE KUGLE ZBOG BRADAVICE NE ZOVE POLICIJU I GOLE ŽENSKE GRUDI NAJČEŠĆE NE UZROKUJU MEĐUNARODNE INCIDENTE, GOTOVO TRI DESETLJEĆA KASNIJE HORDE MUŠKARACA MALTRETIRAJU GLUMICU FLORENCE PUGH JER JE NA REVIJU U RIMU OBUKLA PROZIRNU VALENTINO HALJINU. NE SVIĐA IM SE TO ŠTO JOJ SE VIDE BRADAVICE I “IMA MALE SISE”. 

U godini 2022., društvo koje hiperseksualizira velike grudi smeta kad netko pokaže male sise. Pronašli su žrtvu na koju će projicirati svoje frustracije. “Kako se samo drznula tako samopouzdano pokazivati male sise, a trebala bi bit nesretna”, ustvari cmolje internet jadnici pokazujući u punom sjaju kolekciju vlastitih nesigurnosti. No, budimo realni, ni s većim grudima Pugh ne bi izbjegla šaketanje kompleksaša koji se iživljavaju na ženama kad god stignu. Da ima veće, vjerojatno da bi joj spočitnuli da je “vulgarna” ili “jeftina”. Kako god okreneš, ne valja. To kako ćeš, kada i hoćeš li pokazat sise, namjerno ili slučajno, nije na tebi da odlučiš. Ako ih pokažeš, pa makar i samo da se naziru negdje ispod majice, društvo će to prihvatiti kao javni poziv da ti poruče što god im padne na pamet. No, ono što čuvare patrijarhata ustvari boli nisu nečije bradavice već ženska sloboda. Boli ih kad žene pokažu srednji prst pravilima jer kršenje pravila znači da će, malo po malo, ono što je donedavno bilo kontroverzno uskoro postati normalno. Nekoć je to bio goli gležanj, jučer goli trbuh, danas je to bradavica koja se nazire ispod haljine ili odjeb podstavljenom grudnjaku. U svijetu u kojem se svim silama žele obuzdati ženske slobode, to je još samo jedan znak gubitka kontrole. A tko zna što ćemo sve još poželjet radit sa svojim tijelima!

SAZNAJ VIŠE: