Ostalo mi je u sjećanju kako bi se prije ili nakon nedjeljnog ručka prebacivao program na utrke Formule 1 koje su se religiozno pratile pa sam pasivno, gledajući utrke, zapamtila imena zvijezda s trkaćih staza. Oko 2005. bili su to Kimi Räikkönen, Michael Schumacher i Fernando Alonso, koji su ostali urezani u pamćenje kao ikone sa statusom superzvijezda. Euforija je nekako s vremenom splasnula, a Formula 1 je prestao biti sport koji mainstream publika toliko intenzivno prati. Premotajno priču 15-ak godina unaprijed i čini se kao da su proteklih nekoliko sezona sve oči uprte, ponovno, na stazu Formule 1. Krajem svibnja i početkom lipnja tradicionalno se prati Velika nagrada Monaka, a osim za utrke, ove godine staza je postala – prava modna pista. Kako je F1 vratio poželjnost i kada je točno postao modni događaj par excellence?
![Formula 1 Monaco](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/formula-1-monaco.jpg)
Moda i brze jurilice se vole
Dovoljno je bilo vidjeti Irinu Shayk u crvenom odijelu inspiriranom F1 uniformom kako ovog proljeća pozira za naslovnicu talijanskog Voguea. Seksepilna i visoko stilizirana izdanja na moto-pisti zainteresirali su za oktanski sport i one koji su po novi magazin došli samo zbog modnog editorijala.
Iako su vozači Formule 1 uvijek imali globalnu bazu fanova, posljednjih nekoliko godina generacija vozača zanimljiva je i zbog modnog stila kojeg nose na stazi i izvan nje. Ne postoji više tabu ili prividna nezainteresiranost jednog sportaša za modu i izražavanje stila, dapače. Lewis Hamilton nosi titulu modne ikone i vrlo dobro je unovčio svoju modnu eksponiranost – između ostalog, kroz modne suradnje. Gucci look koji je nosio i prije nego je došao na police butika, custom made Dior, Louis Vuitton komadi, sve ovo se nalazi u njegovom ormaru i naravno da je postao zanimljiviji modnim brendovima koji ga angažiraju kao ambasadora. Njegov stil pritom uvijek sadrži neki Formula 1 element koji je spretno prilagođen kako bi funkcionirao kao dobar street style look. Njegovi kolege George Russell, Carlos Sainz, Alex Albon i Charles Leclerc prate ga u stopu i sve više pažnje privlače na sebe – sportskim uspjesima ali i modnim kombinacijama.
![Cristian Leclerc Formula 1 Monaco](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/charles-leclerc-formula-1-1.jpg)
Usporedno se posljednjih nekoliko godina modna industrija intenzivno uključila u utrku. Naravno da je – kao industrija koja pomno prati prema kamo je usmjeren interes publike, s F1 otvorila novu eru. Osim nogometa, tenisa ili košarke, užareni asfalt je mjesto prema kojem svi gledaju. Zanimanje ide i u drugom smjeru. Spomenimo za početak Ferrari koji kao modni brend od 2021. godine sudjeluje na Tjednu mode gdje predstavlja svoje modne kolekcije koje služe kao produžetak brenda. Bugatti i Porsche lansiraju svoj merch, ali Ferrari je jedini brend koji je uz inžinjering i razvijanje sportskih automobila odlučio zakoračiti na teren visoke mode.
![Ferrari](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/Ferrari-F24-001-683x1024.jpg)
A osim Ferrarija kojem je sport DNK brenda, tu su ostale modne kuće koje inače ni na koji način nisu povezane sa trkaćim stazama, ali redovito koriste sportsku opremu i prevode je u jezik mode. Prva će vam na pamet pasti kožna robusna jakna koja je čest dio street style kombinacija na svakom tjednu mode, neovisno o tome dolazi li iz nove kolekcije luksuznog brenda ili pak iz vintage trgovine.
![](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/irina-shayk-formula-vogue.jpg)
Chanel je primjerice 2023. predstavio Resort kolekciju koja je inspirirana brzim utrkama pa smo na pisti vidjeli kacige u rukama modela te radničke kombinezone u kojima modeli izgledaju kao da su se upravo spustile iz pit-stopa. Tada je i Chanel t-shirt kojeg je nosila Charlotte Casiraghi, s motivom Formule 1, postao viralan i predmetom žudnje, a cijena majice iznosila je oko tisuću eura. Louis Vuitton, David Koma kao i Marine Serre koja je preoblikovala njihova odijela u modni komad iskoristili su moto-trend za nove kolekcije i editorijale.
![Chanel Formula 1](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/Chanel-Resort-PO-S23-002-692x1024.jpg)
Formula 1 je jasno oduvijek sinonim za luksuzni lifestyle, sport rezerviran za one debljeg novčanika koji izdvajaju velike svote za ulaznicu na trkalištima, a sve to prate ekskluzivni sponzori i isti takav lifestyle. Uz formulu i luksuzne automobile se vežu brendovi poput Rolexa i Moët & Chandona, koji je inače 1966. postao prvi službeni šampanjac kojim vozači tradicionalno zalijevaju pobjede. Sama destinacija održavanja – Monako – govori da je F1 rezerviran samo za birane klijente.
![Formula 1 Monaco](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/formula-1-modna-pista.jpg)
Međutim, modne kuće samo prate gdje se okuplja cool ekipa, a na novoj popularnosti F1 ipak najviše duguje Netflixu i dramatičnom serijalu Drive to Survive koji je 2019. izbacio prve epizode, a koji je ovog proljeća (netom prije sezone utrka) dobio svoju šestu sezonu. Reality serija uvodi gledatelje u napeti svijet Formule 1, odnose trkača, menadžera i cijele drame koje se događaju između njih. Show je promijenio priču – kako i ne bi sa sedam milijuna gledatelja na mjesečnoj bazi od kojih je velika većina mlađa od 30.
![](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/charles-leclerc-formula-1-2-819x1024.jpg)
Generacija Z zakačila se za Formulu 1 baš kao što je to nekad bio slučaj dok je trke vozio Michael Schumacher, samo što se više ne gledaju na starom TV-u u vrijeme ručka već na svim drugim platformama i ekranima, dok TikTok neumorno generira sadržaj vezan za F1 – u velikoj količini vezan i za modu. Dok su svi zavedeni mirisom benzina i luksuznim jurilicama koje s tribina prate celebrity lica i horda infleuncera, nije niti bilo za pretpostaviti da će mašinerija poput modne koja se prilagođava svim trendovima propustiti uključiti se u natjecanje koje generira toliko buzza, zanimanja i više od svega, profita. “Fast fashion” ove godine ima duplo značenje.
![](https://buro247.hr/wp-content/uploads/2024/06/David-Koma-PreFall-PO-F22-029-819x1024.jpg)